Właściwa motywacjaswoich pracowników to bardzo istotny temat dla prawidłowego rozwoju firmy. Jest jednak również dość delikatnym tematem, bo zrobić przy tym można wiele błędów. Zwłaszcza gdy motywacja będzie się odbywała jedynie w oparciu o upodobania lub intuicję osób podejmujących decyzję. Jeśli przy tym nie będzie się uwzględniać prawdziwych potrzeb i oczekiwań pracowników, to niestety często tego typu działania zostaną zmarnowane.
{Częstym błędem, który się pojawia w licznych firmach jest próba uszczęśliwiania na siłę swoich pracowników świetnymi pozornie rozwiązaniami. Ludzie bojąc się odmówić zgadzają się z tymi pomysłami, jednak nie są często z nich uradowani. Traktują je raczej jako następny przykry obowiązek, a nie coś, co miało z założenia dobrze motywować.
{A takie przymuszanie pracowników do brania udziału w rzeczach, na które absolutnie nie mają chęci również nie jest pozytywne i z reguły przyniesie inny skutek od zamierzonego. Ludzie uważają wtedy, że nie są widziane ich rzeczywiste potrzeby i oczekiwania, i w końcowym efekcie tracą zaufanie do swoich przełożonych i działu HR.
{Decyzje takie wcale nie przynoszą zakładanych celów, ani nie ulegnie poprawie wydajność wykonywanych działań, ani nie będzie wzrastać motywacja. Dla takich firm będą to przeważnie zupełnie stracone pieniądze, bowiem wydatki na takie pomysły projektów mogą być naprawdę duże. Czasem mogą także wystąpić pośród pracowników negatywne emocje, takie jak na przykład rozżalenie albo drwina.
{Z takich też powodów przed podjęciem jakiś szerszych motywacyjnych działań należy na samym początku poznać, czego tak naprawdę potrzebują pracownicy. Osoby decyzyjne muszą wiedzieć, że każdy ma inne oczekiwania i to, co sprawdzać się będzie u jednej osoby absolutnie nie będzie przydatne u innej.
{Niezwykle ważna jest także poprawa warstwy komunikacyjnej wśród ludzi. Pracownicy muszą być świadomi tego, że będą mogli porozmawiać o wielu swoich wątpliwościach oraz problemach, i nie będą z tego tytułu w jakikolwiek sposób szykanowani. Niekiedy do usprawnienia tego aspektu mogą być potrzebne profesjonalne szkolenia, dopiero po wzięciu w nich udziału ludzie będą umieli komunikować się w taki sposób, w jaki cały czas powinno się to odbywać.