Jesteś tutaj

Taśma klejąca i pinezki jako zabawa dydaktyczna na warsztatach dla menedżerów

Profesjonalne symulacje i gry dla kierowników bywają w ostatnich miesiącach coraz częściej wykorzystywane przez szkoleniowców na kursach dla kadry zarządzającej. Taki nowoczesny rodzaj zorganizowania projektu szkoleniowego jest bardziej atrakcyjny niż typowe wykłady. Dlatego teraz zaprezentuję, jak przygotowałem szkolenie wykorzystując gry menedżerskie.

Pod koniec czerwca w tym roku w góralskim ośrodku szkoleniowym w Szklarskiej Porębie miałem przyjemność prowadzić kurs na temat kierowania działem pracowników. W czasie tego projektu edukacyjnego zaproponowałem uczestnikom dwie nieskomplikowane gry dla menedżerów. Taka metoda prowadzenia sesji szkoleniowej bywa często spotykana, jeśli grupa szkoleniowa to kadra kierownicza wyższego szczebla lub pracownicy z tych samych branż. Opis podobnej gry można znaleźć np. tu: Symulacje Strategiczne Dla Firm
W programie opisywanego kursu pierwsza symulacja dla kierowników zaprojektowana została wokół kompetencji podziału pracy oraz przygotowywania meetingów menadżerskich. W sali konferencyjnej znalazło się piętnastu menedżerów z segmentu rynku „motoryzacja i produkcja podzespołów”. Podzieliłem uczestników na trzy grupy. Każda z nich dostała zadanie, aby wykonać pewien element budowli z różnych materiałów, takich jak: szpilki, papierowe ścinki, papier do drukarki, taśma klejąca, klej, wykałaczki, sznurek.

Symulacja pochłonęła nam dwie półgodzinne bloki. Pod koniec osoby biorące udział w szkoleniu zdołali zmontować wykonane elementy konstrukcji w skomplikowaną całość nie używając języka mówionego. Mogli się dogadywać wyłącznie na kartkach.

W kolejnej części tego samego szkolenia zaprezentowałem drugą symulację dla kierowników. Rozdzieliłem osoby biorące udział w szkoleniu na pięć grup. We wszystkich grupach byli mężczyźni i kobiety. Uczestnikom przekazałem skoroszyty oraz ołówki. W kilka minut później podałem im małe samochody oraz papierowe opakowania z jajek. Zadanie w tej grze menedżerskiej to zmontować pomieszczenia dla samochodów. Zbudowane budowle powinny być identyczne. Po godzinie zobaczyłem efekty ich pracy. Byłem bardzo zdziwiony, iż uczestnicy zbudowali opisane budowle bez porozumiewania się między sobą.

Jak widać, to dużo lepsza technika przekazywania umiejętności porównując, dajmy na to, prezentacji PowerPoint albo pojedynczego zadania dla uczestników.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY BLOGA:
Gry Zespołowe
Treningi interpersonalne
Gry tworzone na miarę
Coaching
Symulacje Six Sigma
Zarządzanie zmianami
Wydarzenia team building
Podręczniki dla konsultantów